A gyerekek körében az asztronauták által adott autogram darabja két varangyot ért.

"1960 elején a San Diego-ban lévő General Dynamicshez látogattunk, ahol a cég Convair részlege az Atlast gyártotta. És nem csak akkor gyártotta, hanem még 1988-ban is, mivel korábbi hordozórakétánk, az Atlas Centaur – mostanában bővíthető hordozórakétának hívják – európai űrügynökségek műholdjait állítja földkörüli pályára.

Scott Carpenter flottapilóta korában San Diegoban élt, még mielőtt a Mercury programhoz csatlakozott volna. A repülőtéren Scott barátai fogadtak minket két kócos kisfiuk társaságában. A srácok autogramot kértek – és természetesen kaptak is – tőlünk. Három vagy négy napot töltöttünk San Diegoban, ahol megismerkedtünk a Convair személyzetével, és ekkor figyelmeztette Gus Grissom a gyár dolgozóit arra, hogy „jó munkát végezzenek”. Amikor visszaindultunk, ugyanazok a srácok vártak ránk a repülőtéren, és ismét autogramot kértek tőlünk. Megkérdeztem, mit csináltak a korábbiakkal, és sosem felejtem el a választ: „Elcseréltük őket. Darabonként két varangyot kaptunk értük.”

Deke Slayton nem tartott velünk San Diegoba, aminek sokáig nem tudtuk az okát – csak 1962-ben, tervezett repülése előtt derült fény ennek miértjére: Slaytonnál az orvosok egészségi problémát fedeztek fel, amit még előttünk is titkoltak.

A centrifugás gyakorlatokra egy haditengerészeti létesítményben, a pennsylvaniai Johnsville-ben került sor, aminek hivatalos neve Aviation Medical Acceleration Laboratory volt. A centrifugával imitáltuk a Mercury-s indítás során fellépő tíz g (testtömegünk tízszeresének megfelelő) terhelést. Ennélfogva itt igen kemény kiképzésben volt részünk. A teszt során egy speciális, személyre gyártott székben ültünk, ami hasonló volt ahhoz, amit az űrben használunk majd. Testünkre érzékelőket csatlakoztattak, hogy az orvosbiológiai adatokat rögzíthessék. Ezeken a teszteken történt, hogy Slayton EKG-je (ami a szívműködést grafikusan jeleníti meg) fibrillációt, azaz szabálytalan szívverést mutatott.

Bill Douglas, a személyi orvosunk az elsők között értesült erről, és kitartó, de sikertelen erőfeszítést tett annak érdekében, hogy Deke visszanyerhesse repülős státuszát. Szívspecialistákat kerestek meg, köztük Paul Dudley White-ot, aki Eisenhower elnököt is kezelte szívkoszorúér panaszaival. Ma már azt mondom Deke-nek, hogy nézzen csak körbe: ő életben van, viszont azok az orvosok már mind meghaltak, akik eltiltották a repüléstől."

(A fenti részletet Wally Schirra "Schirra's Space" c. könyvéből fordítottuk magyarra.)

Juttasd el a neved, vagy szerelmed nevét a Holdra! Csatlakozz Te is a Puli Space csapatának facebook-oldalához!